Vrigsted Efterskole har fået ny forstander

Fra den 1. august 2024 er Karsten Friis tiltrådt som ny forstander på Vrigsted Efterskole

07. aug 2024

Tidligere forstander Kirsten Weile er gået på pension efter 27 succesrige år, så det er første gang i skolens levetid, at der sker et forstanderskifte.

Karsten Friis er 53 år og kommer fra et forstanderjob på Rejsby Europæiske Efterskole, som ligger syd for Ribe. I den nærmeste fremtid vil han sammen med sin familie flytte til området.

”Gennem 23 år har jeg været lærer, viceforstander og forstander på min gamle efterskole, så jeg har haft lyst til at prøve noget nyt. Jeg er derfor meget glad for, at Vrigsted Efterskole har valgt mig. Vrigsted Efterskole har med 120 elever en størrelse, hvor alle kender hinanden, og det betyder rigtig meget for mig”, siger Karsten Friis. ”I personalegruppen er der en rigtig god blanding af ungdom og erfaring, så mine første arbejdsdage har været meget inspirerende og positive. På søndag tager vi mod det nye elevhold, så i år har jeg en ekstra stor forståelse for elevernes nervøsitet og spænding omkring alt det ukendte, som venter” smiler han.

Fra 1998-2001 var Karsten lærer på Top10, som på det tidspunkt var Hedensted Kommunes samlede 10. klasser, så han ikke ukendt med området.

Det er skolens bestyrelse, som har stået for ansættelsen af den nye forstander, og det har de i foråret brugt en del tid på.

”Vi har været utrolig glade for Kirsten, så det er en svær arv at løfte. Men vi var meget positivt overrasket over den store interesse, der var for stillingen, så det gjorde opgaven lettere. Det har været vigtig for os at få en ny forstander med ledelses- og efterskoleerfaring, så derfor glæder vi os til det fremtidige samarbejde med Karsten”, siger bestyrelsesformand Ole Lyse.