Vrigsted Efterskole underviser ordblinde i folkeskolen
I årets første måneder har Vrigsted Efterskole samarbejdet med Hedensted Kommune om et målrettet undervisningsforløb i læse- og skriveteknologi (LST) for ordblinde elever i 6. og 7. klasse. Undervisningen blev varetaget af efterskolens lærer Katrine Lenskjold, der har specialuddannelse inden for undervisning af ordblinde og solid erfaring på området, samt Heidi Krogh Andersen, lærer og læsevejleder fra Hedensted Skole.
For Vrigsted Efterskole er samarbejdet med kommunen en naturlig forlængelse af skolens stærke faglige profil og langvarige erfaring med ordblindeundervisning.
Gennem forløbet har eleverne modtaget intensiv undervisning i LST-redskaber to dage om måneden, i alt seks undervisningsdage. Formålet med undervisningen har været at styrke elevernes strategier og færdigheder, så de kan opnå større selvstændighed og en positiv læringsoplevelse sammen med andre elever i lignende situationer.
LST-redskaberne er vigtige hjælpemidler for ordblinde elever. Med LST kan eleverne deltage i alle de boglige aktiviteter og udvikle deres skrive- og læsefærdigheder. Men det er ikke nok, at eleverne undervises i LST-strategier; det er også nødvendigt, at de lærer, hvornår, hvordan og hvorfor de skal bruge teknologien.
Katrine Lenskjold fortæller;
”Det særlige ved forløbet er, at eleverne oplever et trygt rum, hvor alle er ordblinde, og hvor fokus er på at bruge hjælpemidlerne aktivt i hverdagen. Samspillet mellem folkeskole og efterskole giver eleverne konkrete værktøjer og rollemodeller, de kan spejle sig i – både fagligt og personligt.”
Foruden eleverne har både forældre og lærere fra folkeskolerne deltaget i dele af forløbet. Det skyldes en erkendelse af, at udviklingen af elevernes kompetencer sker bedst i samspil med deres omgivelser, og at ordblinde elever trives bedst, når der er fælles forståelse og opbakning fra både skole og hjem.
På Vrigsted Efterskole er størstedelen af vores lærere specialuddannede inden for ordblindeundervisning, hvilket understreger skolens dedikation til faglig udvikling og efteruddannelse som et vigtigt fundament for god undervisning.
Foruden eleverne har både forældre og lærere fra folkeskolerne deltaget i dele af forløbet. Det skyldes en erkendelse af, at udviklingen af elevernes kompetencer sker bedst i samspil med deres omgivelser, og at ordblinde elever trives bedst, når der er fælles forståelse og opbakning fra både skole og hjem.
På Vrigsted Efterskole er størstedelen af vores lærere specialuddannede inden for ordblindeundervisning, hvilket understreger skolens dedikation til faglig udvikling og efteruddannelse som et vigtigt fundament for god undervisning.